Велодоріжки в Чернівцях не потрібні! Поки що.

Читать статью на русском

Про задум з велодоріжками в Чернівцях ми всі чули давно. Так чи інакше, долітали чутки про якийсь супер проект, що перетворить наше просте посереднє місто, на велопростір майбутнього! Рожевощокі студенти помчать від гуртожитків в напрямку мат. факу, розвантажаться маршрутки — заживемо!

Велодорожка в Черновцах. Площадь Соборная.

Нам відразу ідея здавалася абсурдною з багатьох причин. Назву кілька↓

Облаштування велодоріжок — це дорого, дуже дорого

Якщо погуглити, то можна побачити різні цифри, наприклад 6 млн. грн. за кілометр в Києві.

У нас їх немає де прокласти

Ширина повинна бути ~ 2 м, а це вже більше, ніж деякі тротуари в Чернівцях. Дороги у нас теж вузькі, і від них повідрубувати безболісно не виходить. Тим паче, уздовж доріг у нас парковки, які поки нікуди перенести.

Наше місто вкрай гористе

Щоб піднятися від Театральної до Соборної, доводиться добре спітніти. Спробуйте самі! Або по Кордуби вгору — теж непросто. Таку фізкультуру можуть дозволити собі лише молоді здорові люди.

На жаль, ми в Чернівцях не зможемо всерйоз замінити велосипедами автомобілі, як це робиться в плоскому Амстердамі. Так, існують електровелосипеди, але ідея надто далекоглядна, враховуючи наші реалії.

Велодорожка в Черновцах возле парка Шевченка.

Хоча б ці три причини змушували нас думати, що ніхто не буде "облаштовувати" велодоріжку в Чернівцях в найближчі 10 років. Так, було б круто перебудувати місто заново, розширити вулиці. Але це тільки мрії.

“Побалакають тай перестануть”, — вирішили ми, і жили собі далі. І тут трапилось ЦЕ: намалювали велорозмітку в центрі (нашому малесенькому тісному центрі) міста!

Роботи проведені в рамках проекту “Через сталий транспорт до чистого довкілля”. Ось тут наведено детальний опис від ініціатора проекту.

 

Критика чернівецької велодоріжки

Подія здалася нам настільки трагічною, що ми відклали поїздку до Києва і пішли знімати репортаж. У відео детально розглянули промахи проекту велодоріжки:

Кому ліньки дивитися, ось тезисно:

  1. На переходах, згідно ПДР, велосипедист повинен зійти з велосипеда. У проекті це ніби як ігнорується: від Соборної до Садової нарахували 9! переходів (на 1 км маршруту, приблизно кожні 100 м)
  2. Переходи, які перетинають велодоріжку (тут вона повинна перериватися, але не переривається. У будь-якому випадку, в таких місцях нам доведеться пішоходів пропустити)
  3. Зупинки (Рязань, п. Шевченка, Буковина, Щербанюка) Дуже людні місця, там неможливо нормально їхати. А в останню велодоріжка ще й майже в'їжджає, хоча могла б обійти ззаду.
  4. Ігнорування існуючої забудови (біля магазину "Жабка" зовсім не залишили місця для пішоходів)
  5. Прокладання в вузьких частинах тротуару (на Героїв Майдану біля "Рязаню", на пл. Соборній навпроти економічного факультету)

Велодорожка в Черновцах. Почему проект плох.

 

Хто винен?

Ініціатори (ГО "БАРР") вважають, що якби міськрада виділила більше грошей (а вона виділила лише 10% суми, решта з європейського гранту), то вийшла б "цукерочка".

Адже тоді зробили б рівне покриття, встановили розділювачі між пішохідною і вело зонами, спорудили б з'їзди, дозволили б переїзд по дорозі, проклали б більш довгий маршрут.

Скріншот коментаря голови ГО "БАРР" (для збільшення клікніть):

Кто виноват в плохих велодорожках в Черновцах.

Насправді все перераховане не врятувало б жахливий проект. Дивимося попередній пункт: проблема саме в проекті! Навіть якби зробили ідеально, все одно довелося б зупинятися кожні 100 м (не на швидкості ж вилітати на дорогу і в людей). У будь-якому випадку вкрали б законне місце у пішоходів.

Проектант: івано-франківська фірма UCG За словами Богдана Старика (члена ГО "БАРР"), в Чернівцях немає сучасних проектантів, які могли б впоратися з завданням. Тому довелося звернутися до сусіднього міста за допомогою (замовник проекту — міськрада).

 

Чому велодоріжка на тротуарі — зло?

Відразу акцентую, що ми не вважаємо велодоріжку нейтральним надбанням. Ні! Ми впевнені на 100%, що велодоріжка на тротуарі — це величезний жирний мінус: і для велосипедистів, і для пішоходів! Така думка у нас склалася давно.

Навіть в країнах, де велодоріжка на тротуарі зроблена за всіма правилами (з маленькими кумедними велосвітлофорчиками, з'їздами, червоним полотном) вона часто псує життя велосипедисту.

Велодорожка в Измире (Турция) и в Кошице (Словакия).

Найяскравіший спогад з цього приводу — в'їзд в Будапешт. Нещасних 10 км ми долали години 3. Велодоріжка 100500 разів перетинала дорогу (а це вічне очікування на світлофорах), приблизно стільки ж разів зникала і з'являлася на іншій стороні траси (де навіть не було переходів), повертала в незрозумілі двори (подовжуючи нам маршрут), просто губилася. Доїхавши до центру, ми були готові залишити велосипеди на узбіччі і ніколи більше не їздити. Набагато краще було б їхати по дорозі з машинами.

Навіть в країнах, звичних до велотранспорту, пішоходи ЗАВЖДИ опиняються на велодоріжці (навіть у Відні, наприклад). Це не залежить від культури. Ми самі, знаючи як жахливо об'їжджати людей, часто задивлялися на фасади і виявляли себе на велодоріжці. Якщо вона на тротуарі, то це неминуче!

 

Так всюди ж роблять! Ало!

Точно, багато де прокладають велодоріжку по тротуару. Іноді це ну майже задовільно.

Коли? Коли місто неосяжно-просторне. Ідеальний приклад — Мінськ. Там тротуари по ширині перевершують деякі наші дороги. І по всьому місту доріжки йдуть саме по тротуарах. Є зручні з'їзди, а водії автомобілів постійно пропускають велосипедистів. Але пішоходи все одно часто на доріжці (вони її не помічають). Рятує, що в Мінську на вулицях майже немає людей.

Велодорожка в прекрасном безлюдном Минске.

Або в місцях, де ніхто не ходить. Уздовж великих річок, моря, на околицях міст. Там це сприймається нормально, адже людина трапляється раз на кілометр, нехай навіть прямо на велодоріжці.

А буває, роблять аби зробити. І в Європі теж, до речі. Напевно, згідно з законом треба виділити місце для велодоріжки — малюють. І велосипедисти їдуть в таких ситуаціях по дорозі.

А в Чернівцях що: вузько, в центрі людно, набережної немає. Так що не треба даремно грабувати пішоходів! Це погано відразу всім. Нам потрібні велосмуги на дорогах, але тільки не доріжка на тротуарі! Якщо зараз на дорозі ніяк — нехай краще ніяк.

 

І що ж, непотрібно розвивати вело інфраструктуру?

Звичайно, варто розвивати! Давайте розвивати! Але тільки не введенням абсурдної безглуздої велодоріжки!

Та ж ГО "БАРР" (на чолі з Тетяною Лебухорской) займається чудовими ініціативами: організовує івенти, велопробіги, конкурси, вибиває для нас гранти. Це все заслуговує на повагу. Дякуємо!

Зараз планують ввести контрсмуги для велосипедів. Ми особисто в захваті від смуги на Кордуби — зможемо об'їжджати неприємний шматок Головної з розбитою бруківкою. Це розвиток, як-ніяк. Впорядкують парковки — знову-таки плюсик!

Парковка + набор инструментов для велосипедов. Будапешт.

Ось ще ідеї, що реального зробити для велосипедистів:

  1. просувати ремонт правої частини доріг. Кожен чернівчанин в курсі, що дороги у нас на букву "Г", але права їх сторона б'є рекорди! Можна було б для початку закласти ями глибиною в 30 см і втопити люки, які вилазять на 30 см вгору
  2. замінити решітки-дощівки на більш безпечні (в деякі з них можна пропхати дитину)
  3. прибрати пил-пісок-гравій
  4. спорудити ще пару велопарковок (стійок) + ретельніше боротися зі злодіями велосипедів
  5. інформувати громадськість про існуючі веломаршрути (у нас є промарковані по Чернівцям, і по навколишніх селах, але ніхто про них не в курсі), облагороджувати маршрути (де розчистити, де підсвітити, де лавочку увіткнути)
  6. облаштувати ще пару контрсмуг (нам би хотілося на вул. Шевченка)
  7. навчати правилам дорожнього руху та безпечній їзді

 

Наш висновок

На даний момент ідея з велодоріжкою в Чернівцях звучить дуже популістськи. Нас закидають камінням, але постарайтеся подумати тверезо: не варто продовжувати псувати тротуари! Ми вважаємо, що міськраді взагалі нелогічно на це виділяти гроші. У нас в місті немає нормальної автодороги, на тротуарах можна поламати ноги. Яка тут велодоріжка?

Додати смуги на проспекті — можливо, так. Розвивати велоінфраструктуру на Гравітоні — не повна маячня. Вивести прогулянковий веломаршрут за місто — цікаво. Перепроектувати вулиці, зробити надземні парковки, виділити смугу для велосипедів — сподіваємося в майбутньому.

Дорога в Черновцах.

Але зараз вкладати гроші в велодоріжки — нонсенс! "Закатати місто в асфальт" для Чернівців взагалі не страшно звучить. У місті повинен бути асфальт! Поки у нас пісок і гравій замість дороги, нас асфальтом не залякати.

Хороша автодорога — перевага для всіх учасників руху (пішоходи користуються громадським транспортом). А велодоріжка імовірно корисна (хоча це теж спірно) тільки для велосипедистів, що на даний момент небачена розкіш для Чернівців.

Ми б із задоволенням їздили по новому асфальту в потоці з машинами, замість того, щоб штовхатися з пішоходами на тротуарі вздовж розбитої вулиці! Бюджет міста обмежений, тож доводиться розставляти пріоритети.

Те ж стосується і облаштування дамби в промзоні (її приплели до проекту, що нас просто взірвало). Напевно, ніхто з депутатів на дамбі не бував. Навіть в інтерв'ю від UA:БУКОВИНА не змогли правильно вказати дамбу на карті.

Дивимося про дамбу відео:

Давайте ж робити щось реальне!

У будь-якому випадку, є позитив від того, що цю тему підняли. Головне вчасно зупинитися і піти в правильному напрямку! Ми налаштовані оптимістично і віримо в Чернівці!